Followers

/ Tagboard \

We are really hope that you will get something with this blog. Please respect to each other and keep enjoying with us ^.^
.Images are credit to Google.

Prolog

“ Kinah mintak maaf, abang. Kinah tak tahu apa yang abang suka makan,” ucap Sakinah. Jelingan tajam beserta ketapan sepasang bibir nipis itu menunjukkan suaminya sedang menahan marah. Sakinah tunduk. Air liur dikerongkong ditelan pahit. Perasaan gerun dan takut itu hadir semula.
“ Kau apa pun tak tahu. Yang kau tahu minta maaf dua puluh empat jam,” kasar Rafiq berbahasa. Akhbar yang baru dibacanya dilipat kasar lalu dicampak kasar ke lantai. Sakinah tergamam. Surat khabar itu jatuh tepat ke kakinya. Tengkingan suaminya bergema lagi hari ini. Sakinah sebak.
            “ Ma..maaf..kan.. Kinah.” Tersekat-sekat butir bicara Sakinah. Begitulah dia setiap kali berhadapan Rafiq. Tergagap-gagap seperti pesalah walaupun kadang kala kesalahan itu bukan datang daripada pihaknya. Namun, terpaksa juga dia yang tunduk memohon maaf.
            “ Entah apalah yang umi aku berkenan sangat pada kau? Semuanya serba tak kena. Bertambah menyusahkan aku adalah! ” Rafiq menempelak. Dijeling pada Sakinah yang berdiri di sisinya. Gadis itu masih diam terpaku seperti hari-hari sebelumnya.
            “ Orang kampung memang macam ni, kan? Suka berpaut pada orang kaya untuk hidup senang. Pantang nampak yang berduit lekas sangat pasang jerat. Entah ubat guna-guna apalah yang umi terkena sampai paksa aku kahwin dengan kau? ” sengaja Rafiq menambah kata. Kata-kata yang hanya akan menyakiti hati Sakinah.
            “ Abang tunggu sekejap. Kinah buatkan sarapan yang lain.” Ujar gadis itu. Sakinah ingin berlalu ke dapur. Mahu membikin sarapan lain untuk suaminya kerana sedari tadi Rafiq langsung tidak menyentuh sarapan yang dibuatnya. Selebihnya dia mahu mengelak daripada mendengar kata-kata Rafiq. Hatinya pedih dituduh begitu.
               “ Tak payah. Aku tak lalu tengok masakan kau lagi. Semuanya memualkan,” Rafiq bangun dari kerusi meja makan. Briefcase di kerusi sebelah kanannya dicapai. Rafiq berlalu ke pintu hadapan. Sakinah hanya membuntuti.
               Rafiq tiba-tiba menghentikan langkah . Lantas berpaling. Sakinah terkejut. Nasib baik langkahnya jauh dari Rafiq. Jika tidak pasti tubuh mereka akan berlanggar. Maka tentulah dia yang akan salah walaupun hakikatnya tidak.
               “ Mana Shafiq? ” tanya Rafiq dengan anak mata tepat memanah ke mata Sakinah.
               “ Shafiq tidur. Kinah baru lepas bagi dia minum susu,” beritahunya dengan sedikit tersenyum. Mendengar saja nama Shafiq dia rasa gembira tiba-tiba. Telatah si kecil itu betul-betul mencuit hatinya yang kesunyian.
            “ Bagus. Kau ingat apa yang aku pesan ? ” Rafiq masih merenung tajam pada wajah itu. Sakinah mengangguk.
            Masakan Sakinah lupa pada pesanan yang cukup menggerunkannya itu. Setiap hari pesanan tersebut dititip sejak hari pertama mereka disatukan. Termasuklah hari ini, sudah genap dua minggu dia dipesan begitu. Ya, baru dua minggu berkahwin dia sudah dianggap seperti penjenayah dalam rumah banglo itu.
            “ Ingat..kalau ada apa-apa perkara yang berlaku pada Shafiq, aku takkan teragak-agak untuk dakwa kau. Faham? ” Jerkah Rafiq memberi amaran. Sakinah mengangguk lagi.
            Rafiq bergegas ke kereta Lotus Evora miliknya. Sakinah hanya menghantar di muka pintu. Tanpa pamitan, Rafiq berlalu pergi tetapi begitulah kebiasaannya. Pernah juga dia cuba menghulurkan tangan untuk mengucup tangan itu sebelum ini tetapi tidak langsung dihiraukan malah dia diherdik.
            “ Tak perlu susahkan diri kau nak buat macam tu. Aku langsung tak harap! Jangan kau ingat dengan menunjukkan diri kau baik aku akan tertawan? Aku dah masak dengan perangai perempuan macam kau. Dalam otak kau, cuma tahu nak mengambil kesempatan pada lelaki kaya yang bodoh. Tapi untuk pengetahuan kau, aku tak bodoh! Kau yang bodoh sebab kahwin dengan aku! ”
            Bodoh! Semenjak berkahwin selalu juga telinganya menjamah kalimah itu. Sejak itu Sakinah tidak lagi bertindak sesuka hati. Dia cuma mahu melakukan yang terbaik buat Rafiq. Biarpun balasan yang diterima tidak setimpal.
            Kereta Rafiq sudah menghilang di jalan. Sakinah segera menutup pintu. Dia bergegas ke dapur. Sakinah memandang sepi pada sarapan yang langsung tidak dijamah oleh Rafiq. Nasi lemak, air kopi, karipap, roti, jem, kaya, dan telur hancur. Satu pun tidak mampu membangkitkan selera Rafiq. 
            “ Dia nak makan apa sebenarnya? ” omel Sakinah sendirian sementara tangannya lincah mengemas meja makan.

No comments:

Post a Comment

hai ! terima kasih ^.^