Followers

/ Tagboard \

We are really hope that you will get something with this blog. Please respect to each other and keep enjoying with us ^.^
.Images are credit to Google.

Cerpen Hati Bersatu Jiwa 1

 

 

OPPSS!! sorry ari ni bukan nk update ASA tp just a cerpen, 

trime lha yer tanpa sedih dan keciwa, ASA akn diupdate lame ckit coz 

lately bz pastu nk exam plak so, kne stop for a while, 

hope u all njoy with this short story, ini adlh kisah benar but bukan sy yg alami, 

my friend yg citer n then I just olah utk dijdkan cerita bersama anda smue,

but its still the 'pure' story, sedih taw.. ^^

 

 

********************************************

 

 

 

 

Mak cik Faridah mengeluh lagi. Sedih melihat perhubungan anak menantunya yang mulai pincang sedangkan baru dua minggu berkahwin. Dia merenung ke tubuh Syuairah, anak perempuannya yang sedang berdiri di serambi rumahnya. Mungkin ingin menghirup udara malam.

“ Aira tak nak balik ke? ”

Syuairah menoleh pada ibu yang sedang duduk di ruang tamu. “ Ibu tak suka Aira ada kat sini? ”

“ Bukan ibu tak suka tapi Aira ada suami yang sedang menunggu kamu di rumah.”

Syuairah mengeluh perlahan. Berat beban di jiwa. Terkenangkan Furqan hatinya cukup sayang tetapi apabila berhadapan dia rasa sangat benci pada suaminya. Ya Allah, apa makna semua ni? Aku sayang padanya tetapi setiap kali dia mendekati aku jadi marah dan benci.

“ Baliklah, sayang. Aira fikirlah masak-masak sebelum ambil apa-apa tindakan. Usia perkahwinan kamu berdua masih terlalu mentah. Belajar dulu menangani masalah yang ada, jangan fikir nak berpisah.”

“ Aira tak fikir pun nak berpisah dengan Abang Furqan,” sungguh dia tidak pernah terfikir untuk memilih jalan yang singkat itu bagi melupuskan masalahnya. Syuairah sedar bahawa perkahwinan ini terlalu awal untuk ditamatkan waktunya.

“ Habis tu, kenapa setiap kali habis kerja  Aira balik ke sini? Furqan suami Aira, tanggungjawab Aira,  jaga kebajikan suami kamu.”

“ Aira nak buat semua tu ibu , tapi Aira tak mampu. Setiap kali Abang Furqan berdiri dekat depan mata Aira rasa nak larikan diri, Aira tak suka tengok muka dia.”

“ Astaghfirullah…” Mak cik Faridah beristighfar. Berat sangat masalah kali ini!

            “ Jangan ikutkan kata hati, Furqan tu suami yang baik. Ibu sukakan diri dia yang jujur dan ikhlas tu, tak ada cacat celanya Furqan sebagai suami. Malah ibu sayangkan dia macam ibu sayang Aira dan abang-abang  kamu. Dia satu-satunya menantu lelaki yang ibu punya.  Aira kena tolak perasaan tak suka dan benci tu jauh-jauh. Jangan biarkan bisikan syaitan yang mendahului akal waras kamu sebagai seorang isteri.”

“ Ibu…Aira tak mintak hubungan kami jadi macam ni, Aira sendiri tak tahu kenapa perkara ini yang berlaku antara kami sedangkan ibu tahu Aira yang setuju dengan pinangan Abang Furqan dulu.”

Mak cik Faridah mengangguk. Dia mengenali menantunya hanya dalam lima bulan yang lepas kerana Furqan merupakan bos kepada Syuairah. Sifat mulia dan sopan pemuda itu sangat memikat mata tuanya. Memandang raut dan tingkah Furqan mengembalikan nostalgia Mak cik Faridah ketika bersama arwah suaminya. Oleh itu, sewaktu rombongan pinangan dihantar oleh Furqan sampai ke rumah, dia tidak teragak-agak untuk bersetuju. Mak cik Faridah yakin Furqan mampu menjaga satu-satunya puteri yang dimiliki.

“ Ibu rasa baik Aira balik dulu ke rumah. Kesian Furqan menunggu kamu di rumah.”

Syuairah mengangguk. “ Ibu jangan risau, Aira tetap akan balik juga tapi bukan sekarang,  sekejap lagi baru Aira pulang.”

“ Habis tu, siapa yang siapkan makan malam untuk Furqan? ”

Terdiam. Syuairah tahu dia bersalah dalam soal itu. “ Abang Furqan tahu masak sendiri.”

“ Walaupun Furqan pandai urus diri sendiri tapi peranan Aira tu penting. Kamu isteri dia, wanita yang akan menguruskan segala keperluan dia.”

Lagi-lagi Syuairah mengangguk faham. Kata-kata seorang ibu tidak mampu dibalas apabila kesayuan wujud dalam nada suara itu. Harapan seorang ibu untuk melihat kebahagian seorang anak.

Ya Allah, Kau yang merancang setiap apa yang berlaku, semua ini dalam genggaman-Mu dan aku tahu kali ini pasti ada perkara yang tersulit yang menjadikan diriku tidak mampu bersatu hati pada suamiku. Berilah aku jalannya, ya rab.

 

****************************************************************

 

 

Pintu rumah ditutup dan dikunci dengan cermat. Perlahan diatur setiap langkah ketika menapak masuk ke dalam rumah. Namun langkah tergencat di ruang tamu. Kelibat Furqan yang sedang ketiduran di sofa berangkai tiga menyapa mata. Pasti suaminya menunggu kepulangannya kerana waktu telah pun menginjak ke pukul 10.10 malam.

            Berbelah bahagi hati Syuairah untuk mendekati. Dia di antara dua persimpangan. Sama ada mahu mendekati lalu membangunkan suaminya atau terus berlalu naik ke tingkat atas tanpa menghiraukan keadaan Furqan yang tidur dalam keadaan yang kurang selesa. Maklumlah suaminya seorang yang bertubuh tegap dan tinggi, tentulah bakal sakit badan jika berterusan tidur di sofa dari malam hingga ke pagi.

            Aira mendekati juga suaminya yang sedang tidur dengan aturan nafas yang tenang. Walaupun jaraknya hanya  10 kaki tetapi dia mengambil masa yang agak lama untuk mendekati. Semakin Aira  menghampiri semakin mengalir perasaan benci itu. Namun dia menggagahkan diri demi kata-kata ibunya agar jangan menurut bisikan syaitan.

            “ Abang…” Lembut dia memanggil.

“ Abang..”

Namun Furqan tetap dalam posisinya. Tidak berkutik tubuhnya. Aira mengetap gigi. Bukan kerana dia marah tetapi kerana dia buntu sama ada mahu melakukan sentuhan atau tidak pada suaminya supaya Furqan terjaga dari lena.

“ Abang..” panggilnya lagi.

Tetapi hasilnya tetap sama. Furqan seolah-olah sangat lena.

Terketar-ketar tangan Aira untuk menyentuh lembut bahu Furqan. Antara benci dan sayang, dia terhimpit dalam rasa itu.

“ Abang..” ditepuk perlahan tangan di bahu suaminya.

Tangan kekar Furqan pantas menangkap tangan yang berada di bahunya. Senyuman manis segera tersiat di bibirnya. Kelihatan wajah Furqan tidak seperti baru bangun tidur.

Aira terkejut. Tangannya kini dalam genggaman Furqan dan beberapa kucupan dari suaminya telah melekap ke tapak tangannya. Perbuatan itu seolah-olah seperti manusia yang derita sakit kerinduan. Sungguhpun begitu, Aira ingin sekali menarik tangannya itu. Dia tidak rela dengan sentuhan Furqan. Kebenciannya pada Furqan menusuk kalbu saat itu.

“ Aira dari mana sayang? ” indah perasaannya setiap kali raut isterinya menyapa mata. Tetapi sayang Aira tidak mengalami rasa yang sama sepertinya. Entah apa yang sumbang dalam perkahwinan yang baru dua minggu ini sehingga Furqan sukar untuk menebak isi hati isterinya.

“ Dari rumah mak,” jawabnya ringkas. Jawapan yang selalu diberikan sejak seminggu dia pulang lewat. Dia tidak ke tempat lain kerana rumah ibunya adalah tempat yang paling tenang baginya. Dan Furqan tidak pernah jemu bertanya. 

 “ Aira dah makan? ”

“ Sudah.” Dia mengangguk

Lantas bibir Furqan mengoyak senyuman kecil. “ Tak nak tanya abang dah makan ke belum? ” soalnya dengan suara yang paling dalam. Tercuit rasa terkilan dalam hati.

“ Abang dah makan? ”

“ Abang tunggu Aira, hari ni abang masak lauk kegemaran Aira, ibu cakap Aira suka makan sayur lemak pucuk paku dengan ikan keli masak merah.”

“ Tapi Aira dah kenyang, abang pergilah makan.”  Dijeling pada tangannya yang masih terangkum dalam genggaman Furqan. Terasa mahu dinyahkan sentuhan jemari suaminya.

“ Aira tak nak jamah sikit pun? ”

“ Aira penat, Aira nak naik tidur,” jawabnya tanpa mendahulukan hati seorang suami.

Furqan mengerti. Dia mengangguk. “ Sayang pergilah tidur.”

 “ Aira naik dulu,” dia meleraikan tautan jari-jemari suaminya. Langkahnya cepat diatur naik ke anak tangga.

Furqan hanya menghantar dengan sorotan mata.

 

***********************************************************

 

 

“ Tolong..tolong..jangan sentuh aku..” gumam Aira dalam igauan.

“ Tolong..jangan! ” pekik Aira dalam tidur.

“ Aira..” Furqan terkejut. Dia bingkas bangkit.

 Aira…bangun sayang..” seru Furqan mengejutkan isterinya dari mimpi buruk itu. Dia mengusap dahi isterinya yang merintik peluh.

Pantas mata Aira tercelik. Bulat matanya memandang suasana bilik yang suram dan hanya ditemani simbahan cahaya lampu meja sisi katil. Apabila kesedaran muncul, Aira menolak tangan Furqan yang mengusap rerambutnya. Dia kemudian bangkit. Mencecah kaki di birai katil.

“ Aira nak ke mana sayang? ”

“ Aira nak ambil wudhu’.”

“ Sayang nak solat tahajjud? ”

Syuairah mengangguk. Dia bangun dari birai lalu melangkah ke bilik air.

“ Boleh abang jadi imam Aira? ”

Langkahnya mati. Terkedu dengan permintaan tulus itu. Perlahan-lahan dia mengangguk juga.

 

****************************************************************

 

 

Sepasang anak mata mereka saling bertingkah. Menyalurkan arus listrik sehingga menjentik ngilu ke hati. Pandangan Nur Syuairah bertemu dalam renungan Muhammad Furqan. Aira pantas tertundukkan kepala dalam bilik pejabat itu. Amat malu saat itu.

Astaghfirullah..Furqan beristighfar. Dia terleka dalam godaan mata. Tetapi sungguh seraut wajah itu menghantar getar ke jiwanya, jiwa yang belum pernah diusik mahupun terusik dengan kehadiran wanita-wanita yang pernah keluar masuk dalam kehidupannya.

“ Duduk Cik Syuairah,” jemput Furqan.

“ Terima kasih tuan,” ucapnya lembut.

“ Tak perlu panggil tuan saya bukan suami orang.”

Berkerut dahi Aira. “ Eh, bukan tu maksud saya. Saya panggil tuan ‘tuan’ bukan maksudnya saya ingat tuan dah ada isteri. Saya panggil macam tu sebab tuan adalah bos saya. Orang yang perlu saya hormat.”

“ Aira..” terluah nama gadis itu di mulutnya sewaktu resume Aira berada di tangannya.

Gullp!! Aira telan liur. Lunak suara garau itu melemaskan jiwa wanitanya. Sangat mengusik ke tangkai hati. 

“ Boleh saya panggil Aira? ” Furqan memanah mata Aira sehingga gadis itu menundukkan kelopak mata. Memandang sepasang tangannya yang saling terjalin erat.

“ Er..err..boleh..” teragak-agak bibirnya berkata.

“ Kenapa awak macam tak selesa? Awak tak suka saya panggil awak Aira.”

“ Saya tak kisah tuan,” balasnya semesra mungkin.

“ Aira..”

“ Hrmm..”

“ Awak masih kosong? ”

“ Hah? ” Aira terpinga-pinga. Kurang jelas dengan pertanyaan Furqan. “ Kosong? Apa yang kosong? ”

“ Hari ni..er.. meja kerja awak masih kosong so,  boleh saya bagi tugas lain? ” Furqan berlagak selamba. Cool dan bersahaja.

“ Boleh, anything Tuan Furqan I can do it.”

“ Buatkan saya secawan Nescafe boleh? ”

Aira mengangguk dalam senyuman segar sebelum bangun. “ Saya keluar dulu tuan.”

Tangan kekar Furqan segera naik ke dada, menenangkan ribut yang melanda diri. Aku yang tertawan atau dia yang sengaja  menawan aku?  

 

***************************************************************

 

 

“ Aira,” panggil Furqan.

“ Aira,” panggilnya lagi.

“ Aira! ” ditekan suaranya.

“ Hah? ” Tempik Syuairah terkejut.

“ Allahuakbar,” lafaz Furqan spontan.

Syuairah terlopong. Kerana tersentak disergah, cawannya yang berisi air kopi telah dihayun ke depan dan mengakibatkan pakaian kerja Furqan termandi air kopi.

“ Ya Allah, tuan..saya mintak maaf saya tak sengaja,”  pinta Aira berkali-kali. Dia sangat cuak kala itu. Tidak sepatutnya dia melamunkan Tuan Furqan dan akibatnya lelaki itu telah disimbah dengan air kopi yang dibikinnya.

“ Apa yang awak lamunkan ni, Aira? Ingat boyfriend? ”

“ Yeah, tuan! Eh, bukan-bukan..”

“ Haiisyh, awak ni..” Furqan terus masuk ke dalam pejabatnya. Bertukar merah muka sawo matangnya. Dia terus menghempas punggung ke kerusi. Mujur kerusi tersebut empuk jika tidak pasti merana badan yang terhempas kuat. Tetapi Furqan tidak kisah. Yang penting hatinya kini sedang menghangat. Kemeja putihnya yang kotor tidak diambil peduli.

            “ Tuan..” sayu Aira menyeru. Takut melihat raut Furqan. Belum pernah dia menghadap sifat Furqan yang garang dan tegas saat ini.

            “ Saya bayar gaji awak bukan untuk ingat lelaki lain. Awak sepatutnya ingat saya, bos awak.”

“ Maafkan saya tuan, tadi tu saya salah cakap. Saya tak..”

“ Habis tu, tadi tu bukan awak melamunkan perkara lain selain dari kerja yang saya bagi? Awak dah salah guna masa kerja yang diperuntukkan pada awak. Jangan ingat nak makan gaji buta! ”

Aira menggelengkan kepala. Berkali-kali. “ Saya tak pernah berniat macam tu.”  Bebola matanya hampir menerbitkan air. Sebak dituduh begitu oleh majikan.

            “ Dahlah..saya tak sepatutnya marah awak.” Furqan jadi gelabah. Nada suaranya dikendurkan. Air mata Aira yang mahu tumpah segera dicegah. Dia tidak rela Aira terluka dengan kata-katanya.

“ No, tuan berhak marah saya sebab saya melamun time kerja,” Aira menjawab pula.

“ Apa yang awak lamunkan Aira? ”

“ Tak ada apa tuan, cuma berangan kosong.” Kalaulah tuan tahu saya terbayangkan wajah tuan tentu tuan lagi marah, kan?

“ Bukan sebab boyfriend.”

“ Mana ada boyfriend. Kawan-kawan lelaki waktu belajar dekat U, waktu sekolah memang ramai tapi takkan saya nak ingat seorang-seorang kut.”

Furqan tergelak. Bunyi seperti kena sindir tetapi Furqan tahu Aira tidak berniat. Gadis itu sangat polos orangnya.

            “ Tuan, macam mana dengan baju tuan? Kotor sangat tu,”

“ Kejap lagi saya balik rumah nanti saya tukar baju lain.”

“ Owhh..baguslah.”

Furqan bangun. Kot kerja disarung untuk mengelakkan pandangan umum pada kekotoran di kemejanya. “ Okey, jom ikut saya balik rumah,”

            “ Apa dia tuan?” terbuntang matanya kerana terkejut.

            “ Tadi saya nak ajak awak makan tengahari tapi awak siap jirus saya dengan kopi. So, now ikut saya balik rumah.”

“ Tuan..saya tak ikut lelaki balik rumah. I’m not that kind of woman.”

“ Then I’m not that kind of guy yang suka hati bawak perempuan bukan muhrim ke rumah, and for your information my dear Aira, rumah saya sekarang ni adalah rumah keluarga saya. Mak, ayah, abang, kakak, adik-adik  saya dan kakak ipar saya pun ada kat situ.”

“ Don’t worry kita takkan kena tangkap basah. Tapi kalau kena pun saya boleh bela diri saya dan awak, remember I’m a lawyer of Syariah takkan tak pandai nak praktikkan hukum Allah.”

            “ Maaf tuan..saya ingatkan..”

            “ Awak mesti suka ingat yang buruk-buruk  tentang saya? ” sangkal Furqan.

            “ Eh, mana ada tuan! Tak pernah pun,” tingkahnya.

            “ Okey, jomlah..saya dah lapar ni,” Furqan menghampiri Syuairah. Menyebabkan gadis itu menjaga jarak antara mereka.

            “ Boleh ke kalau saya tak ikut? ”

“ Tak boleh! Awak mesti ikut jugak sebab bila mak saya tanya kenapa baju saya kotor, saya boleh cakap awak yang bertanggungjawab.”

“ Eh, tak baiknya niat! Saya tak mahu ikut kalau jawapan itu yang tuan nak bagi pada your mom. It really like I want to kill myself, macam hulur leher untuk dikerat aje. ”

“ Mak saya tak macam tu, dia akan tegas kalau ada benda tak kena kat mata dia tapi kalau dia tengok awak, saya pasti dia akan suka. Macam mana saya suka awak,” sempat Furqan tersengih-sengih dalam ucapannya.

“ Ohh..” dia mengangguk saja. Tidak terkesan dengan kata-kata Furqan kerana bagi Aira suka yang dimaksudkan majikannya tentulah suka yang biasa-biasa. Perasaan senang dan bahagia atas kerjasama antara majikan dan anak buah.

“ Jom,” suruh Furqan. Syuairah mengangguk setuju. 

 

*********************************************************************

 

 

Aira tidak tahu mengapa ini yang terjadi setelah mereka saling terikat dalam ikatan perkahwinan. Baru seminggu berkahwin perasaannya pada Furqan beralih arah. Aira cukup bingung namun dia tidak pernah terfikir untuk berbicara empat mata dengan Furqan tentang rasa yang dialaminya.

            Sungguh pun begitu, akhirnya Furqan yang mendekatinya untuk membicarakan soal hubungan mereka yang kini ‘asing’ antara suami isteri. Gara-gara Aira menolak untuk bersama, Furqan terpaksa merelakan. Dari saat itulah, dia mahu ‘masalah’ yang tak pernah wujud baginya selesai antara mereka berdua.

            “ Kita suami isteri Aira, kalau abang salah tegurlah. Abang tak mahu kita terus jadi macam ni, dah sebulan kahwin tapi abang dan Aira masih macam orang asing.”

            “ Aira ada apa-apa masalah yang nak diceritakan pada abang? ” Tanya Furqan pada isterinya yang diam membungkam diri.

“ Tak ada, Aira tak ada apa-apa nak cakap dengan abang.”

“ Jangan simpan dalam hati. Luahkan supaya abang dapat betulkan perangai abang yang Aira tak suka. Abang tak mahu Aira terus kaku macam ni,” luah Furqan lembut.

“ Bagilah Aira masa.”

“ Atau Aira rasa abang terlalu memaksa Aira dalam perkahwinan ni? ”

Dia menggeleng. Itu tidak benar sama sekali. “ Abang bagilah Aira masa.”

Furqan mengangguk. “ Sayang ambillah masa sebanyak manapun, abang sentiasa tunggu Aira.”

 

************************************************************

           

Part 2….akan menyusul ^_^

 

 

 

 

 

7 comments:

  1. thx..nice 2 read..so continue next..

    ReplyDelete
  2. dalam kepala aku ni cam aira kena buatan orang, agar mencik kat suami dia, mane tau kut2 kekasih awal dah akhir si furqan... huhhh jauhnya aku berhayal...

    wwannurr

    ReplyDelete
  3. sambung lagi tuan rumah....n3

    wwannurr

    ReplyDelete
  4. ape lh masaalah aira sebenar nyer!!!muhasabah diri aira bkn senang nk dpt suami yg amat menyintai kite....sellu nyer cam hampeh ade lh..sory dek emo cikit...hehe

    ReplyDelete
  5. nak tahu apa sudahnya citer ni,jgn sad ending la ye....kekadang bisikan syaitan lg kuat dari kehendak hati

    ReplyDelete

hai ! terima kasih ^.^