Followers

/ Tagboard \

We are really hope that you will get something with this blog. Please respect to each other and keep enjoying with us ^.^
.Images are credit to Google.

Malam bertemu bintang bab 1










“ Oh, shit!! ” melengking kuat suara Melati. Irsyad terkesima lantas memandang ke sisinya. Habis basah bahagian depan baju gadis itu. Irsyad angkat muka. Berkerut hebat keningnya.

“ Astaghfirullah, maafkan saya puan! ” pelayan wanita itu segera mendekati. Gelas yang bersisa minuman fresh orange ditegakkan atas dulang bulat. Terketar-ketar tangannya meletakkan dulang yang dibawa ke atas meja. 

“ What? Puan?? Aku tak kahwin lagi tahu?! ” semakin menjulang marah Melati. 

“ Err, maaf cik…saya tak sengaja.” Ucapan maaf bergema lagi. Bahasanya yang salah diperbetulkan. Tertunduk wajahnya mengenangkan kecuaiannya.

“ Mel, relaks okey. Come, I take you home.” Irsyad menarik tangan Melati.

“ No, Syad. I takkan keluar selagi perempuan ni tak kena pecat.” Bentak Melati menyanggah tindakan Irsyad. Dia menarik tangannya untuk menunjukkan protes. 

“ Mel…”

“ Jangan pecat saya, cik. Saya betul-betul tak sengaja, maafkan saya.” Keluhan berat dilahirkan oleh si pelayan. Memotong bicara jejaka di sebelah perempuan yang terkena musibah akibat perbuatannya.

“ Shut up! ” jerkah Irsyad lalu menghantar renungan keras pada pelayan terbabit. Menjadi kepantangannya apabila kata-katanya cuba dipotong. Tajam bening Irsyad menikam figura si pelayan yang sedang menikus.

“ Syad, please…I tak boleh berkompromi dalam soal ini. Tolong suruh bestfriend you pecat dia. Seumur hidup I makan dekat café atau restoran mewah, sekali pun I tak pernah kena seperti ini. Lebih baik you keluarkan dia daripada sini, sebelum nama baik café ini terjejas.” 

Panjang Melati berhujah demi tuntutan hatinya. Dia ingin menggunakan kesempatan tersebut untuk menyedarkan seluruh pelayan dalam restoran itu tentang kuasa yang dimilikinya tatkala berada di samping Irsyad. Melati ingin menunjukkan betapa agungnya dia menjadi wanita yang mampu menguasai seorang lelaki hebat seperti Irsyad, anak kepada hartawan tanah air Tan Sri Jeffri Lee. Lelaki itu juga bakal pewaris Garuda Corporation, syarikat korporat tempatan yang berjaya menembusi pasaran antarabangsa serta meluaskan rangkaian anak syarikat ke setiap negeri-negeri semenanjung, Sabah dan Sarawak termasuklah luar negara seperti di Berlin, Jerman dan Clifton, New York.    

            “ Mel, please…jangan buat kecoh. Semua orang tengok kita. Jom, I belikan baju lain untuk you.” Irsyad cuba memujuk. Ternyata adegan di meja mereka begitu mencuri perhatian daripada para pelanggan serta pelayan café.

“ Kenapa ni, Syad? Nuzul? ” saat itu muncul seseorang. Nuzul, Irsyad dan Melati serentak menuntaskan mata kepada gerangan yang hadir antara mereka. Makin berdebar dada Nuzul tatkala itu.

“ Nasib baik kau datang, Saif. Ada problem sikit.” Irsyad bangun dari tempat duduknya. Terkebil-kebil mata Nuzul memandang jejaka itu. Ketinggian yang dimiliki lelaki itu, mengkagumkan matanya. Jauh berbeza dengannya yang mungkin setakat paras bahu. Padanlah lelaki itu bergandingan dengan wanita di sisinya, ketinggian yang menyerupai model. Barangkali memang seorang model tetapi Nuzul tidak mampu mengecamnya. Sementelah bukan minatnya untuk mengambil tahu dunia fesyen, modelling atau yang sebaris dengan dunia hiburan.

 Kemudian Nuzul pantas memandang majikannya, Encik Saiful. “ Saya minta maaf, Encik Saiful. Saya betul-betul tak sengaja. Tiba-tiba kaki saya tersadung.” Pohonnya dalam kesalan.

            Saiful mengangguk tenang. Memahami keadaan Nuzul yang nyata bersalah. “ Cik Melati, I minta maaf bagi pihak Nuzul.” Ucapnya formal mewakili pihak pekerjanya. 

            Melati laju menggeleng. “ Saif, I bukan tak nak maafkan tapi I risau kecuaian dia akan mengakibatkan imej café ini terjejas.”

“ Kalau cik tak kisah…er.. saya boleh tolong cucikan baju yang kotor itu.” Nuzul mencelah. Memberi cadangan lain agar wanita di hadapannya terpujuk dan beralah terhadap kekhilafannya.   

“ What? Kau nak mendobi baju aku pulak? ” Melati melepaskan tawa sinis. “ Aku tak ingin tahu tak?! ”

            Nuzul mengetap kuat giginya. Mengawal ombak ganas yang melanda jiwa. Perasaannya merudum jatuh, maruahnya seakan terbang ke langit. Hilang dan lenyap bagaikan menghadapi penghinaan yang besar. 

            “ Maafkan saya cik, saya janji tak ulang lagi kesalahan ini tapi tolonglah jangan berhentikan saya.” Lembut Nuzul merayu. Wajahnya dipanggung. Memandang pelanggan lelaki dan wanita yang berpakaian kasual.

Irsyad mendengus. Rayuan itu seakan menjentik ngilu ke hatinya. Menganggu ketenteraman jiwanya dari dalam. Dah salah pandai pulak nak merayu! Herdik hatinya.

“ Saif, kita bincang dalam pejabat kau.” Arah Irsyad lalu berjalan mendahului. Meninggalkan Melati yang sedang mengamuk. Saiful membuntuti kawan baiknya merangkap rakan kongsi perniagaannya.   



“ AKU nak kau pecat budak tu! ” Irsyad mengeluarkan sebuah arahan setelah Saiful menutup pintu pejabat. 

Saiful tercengang sebelum lekas menggeleng. “ Tak boleh, Syad.” Katanya selepas melabuhkan punggung ke kerusi.

“ Apasal tak boleh? ”

“ Dia kawan baik Laila. Apa aku nak jawab dengan bini aku? ” balas Saiful selamba. Lebih mementingkan cinta hatinya daripada partnership di depan mata. 

“ Habis, café ni bukan milik aku juga?  Apa guna aku invest dalam café ni tapi aku tak ada kuasa untuk pecat pekerja?  Share aku yang berjumlah empat puluh peratus tu langsung tak bernilai? ” bidas jejaka yang berkulit coklat terang dan berwajah kacukan. Maklumlah hasil pertembungan dua budaya. Ayahnya seorang muallaf berbangsa Cina sedang ibunya wanita Melayu sejati.    

“ Itu baru kesalahan pertama dia, takkan aku nak terus pecat. Tolong jangan suruh aku bertindak kejam, Syad.” 

“ Kau kata aku kejam, Saif? Budak tu lagi kejam tumpahkan air dekat Melati.”

“ Syad, kau sendiri nampak dia tak sengaja. Kesalahan macam tu boleh diampun dengan meminta maaf saja. Tak perlulah sampai aku kena pecat dia.” Kata Saiful lebih berdiplomasi.

“ Inilah masalah kau, terlalu berlembut hati. Pekerja atau kuli, kalau tak pandai buat kerja lebih baik dibuang sebelum berkudis tempat ni.  Dia cuai, kau tahu tak? ”

“ Hari ini baru second day dia bekerja, Syad. Give her some time. Biar dia belajar dulu semua perkara. Kau tak boleh expect new worker boleh buat semua kerja. Aku mengaku memang dia cuai tapi tak selamanya dia akan mengulangi kesalahan yang sama. Please, Syad…kita lupakan soal ni. Aku tak mahu Laila bersedih. Bini aku tu sayang sungguh dengan Nuzul.” 

“ Tapi tak adillah untuk pekerja lain. Kira Laila menggunakan kau untuk terus kekalkan budak tu walaupun dia buat salah. Nanti apa kata pekerja lain? ”

“ Syad, let’s forget about this. Biarkan dia dulu, nanti pandai-pandailah aku handle.”

“ Fine, kali ni aku bagi muka tapi kalau berlaku lagi, Laila pun tak dapat halang aku daripada pecat budak tu! ” 

“Thanks, buddy. By the way, aku agak tertanya-tanya kenapa Melati yang kau bawa hari ini? ” tanya Saiful sengaja membawa lari topik yang hangat diperdebatkan. 

Irsyad tersandar ke belakang kerusi sambil merenung wajah Saiful. “ Mummy dia asyik call suruh aku jadikan Melati sebagai partner ke annual dinner Riyad Holding. So, hari ini Melati ajak tengok baju untuk majlis malam esok. Aku malas nak dengar mama aku membebel so, aku pick up aje Melati dekat rumah tadi.”

“ Bahaya ni, Syad.” 

“ Apa yang bahaya? ” terjungkit kening Irsyad kerana kurang memahami ayat tergantung Saiful.

“ Aku rasa mama dengan mummy Melati macam nak satukan kau orang berdua.” Rumus Saiful mendadak.

“ No way, Saif! Aku rasa kau dengar tadi aku cuma gunakan perkataan ‘partner’ bukan ‘couple’ atau ‘life partner’.” Irsyad menyangkal kenyataan tersebut.  

            “ Apa salahnya?! Kau orang sepupu, kira bolehlah…”

            “ Aku boleh lemas dengan dia. Melati bukan pilihan aku, Saif. Full stop! ”

            “ Okey, fine. Aku pun bukanlah suka sangat kau dengan Melati! Tapi yang aku musykil kau tetap keluar dengan perempuan yang tipikal macam Melati so, tak ada bezanya. Yang bertukar cuma wajah dengan badan padahal dalamannya masih serupa.” 

            “ Aku tengah mencarilah, Saif. Give me some time. Kalau boleh aku nak wanita macam Laila.” Luah Irsyad tidak semena-mena.

Terbelalak mata Saiful. Amat sensitif jika perihal isterinya yang dikisahkan. Lebih-lebih lagi jika ada yang menyimpan niat mahu mengusik wanita kesayangannya itu.  

            “ Tak payah nak jegilkan mata macam nak telan aku hidup-hidup. Maksud aku, wanita seperti Laila. Nampak garang, tegas dan sukar untuk dimiliki tapi dalam hati bukan main romantik, penyayang. Jiwa yang penuh keibuan.”

            “ Sejak bila kau mula menganalisis sifat bini aku? Jangan main mata, Syad. Takkan kau tak kenal aku lagi.” Separuh menggertak nada Saiful. Tanda kurang senang. Api cemburu mula menyimbah hangat.

            “ Kau yang tak sedar diri, Saif. Dulu bukan main rajin kau bercerita pasal Laila dekat aku,  sekarang menuduh aku main mata.” Tempelak Irsyad pula. 

            “ Ohh…patutlah..” Saiful tersengih. Malu sendiri. Irsyad mencebik.

“ Of course Laila cuma wujud satu dalam dunia dan hanya aku pemiliknya yang tetap. But fortunately Syad… aku rasa aku ada calon yang sesuai untuk kau. Mungkin dia ada persamaan dengan Laila.”

            “ Siapa? ”

“ Nuzul.”

“ Nuzul? ” hampir bercantum kening Irsyad akibat kerutan. Masih keliru dengan sepotong nama tersebut. 

“ Yup, Nuzul… best friend Laila masa dekat sekolah menengah. Gadis yang baru saja berjaya tumpahkan air ke baju Melati.”

“ That girl? No way, Saif. Never! Kau ingat aku lahap sangat dengan pelayan macam dia! Seribu kali lebih baik aku boleh dapat daripada dia.” Bersungguh Irsyad menolak. Saiful tergeleng-geleng kemudiannya.

             “ Watch your mouth, Syad. Jangan pertikaikan kekurangan manusia. Aku tahu kau cukup segalanya tapi setiap kejadian dalam dunia ini kita tak pernah mampu menduga. Sekarang kau mungkin menolak, tapi apa yang akan berlaku di masa depan kita tak tahu. Jangan sampai kau yang tersungkur demi menagih kasih dia. Masa itu kau dah tak pandang zahirnya, sebab batin kau lebih terseksa untuk bersama dia.” Tegas Saiful lebih memberi amaran.

“ Oh, come on,  Saif! Tak perlulah beremosi sangat. Aku cuma meluahkan perkara yang tak mungkin terjadi. Itu fakta yang perlu aku sampaikan supaya kau tak buat sebarang spekulasi.”

“ Ini soal hati, Syad. Kita sebagai manusia terlalu lemah tentang hati dan perasaan. Dengan sekelip mata, kebesaran Allah mampu mengubah hati kita. Sekali kau jatuh, semuanya berubah seratus lapan puluh darjah. Cuba kau bayangkan selepas kau keluar dari pejabat aku tiba-tiba kau terjatuh cinta dengan Nuzul, macam mana? ” provok Saiful. 

“ Enough, off this topic. Semua sangkaan kau tak mungkin berlaku, aku yakin. Fikir secara logiklah, Saif. Aku dengan dia, berbeza macam langit dengan bumi. Apa yang aku miliki sekarang, perempuan itu tak mungkin ada. Terima kata-kata aku ni sebagai kebenaran.” Jelasnya dengan nyata.

Bongkak dan cengil! Sifat semula jadi manusia yang bernama Alif Irsyad. Jauh berbeza dengan Tan Sri dan Puan Sri yang lebih bersifat rendah diri, ramah dan ikhlas. Namun Saiful sedia menerima kelemahan temannya itu kerana dalam diri Irsyad, jauh lebih banyak kebaikan berbanding keburukan. Dia juga tidak kurang daripada memiliki sifat-sifat yang lemah. Oleh itu, mereka berdua saling menerima baik mahupun buruk atas tiket persahabatan.  

“ Logically or practically memang tak mungkin terjadi bagi kau, Syad. Tapi kau kena ingat semua perkara ini cuma terbatas di fikiran sedangkan bukannya sesuatu yang impossible untuk berlaku. Jangan sampai teori logic akal kau memakan diri semula. Secara praktikalnya pulak kau datang mengadu dekat aku yang kau dah jatuh cinta dengan wanita macam Nuzul.” 

“ Apasal hari ni kata-kata kau macam mengancam aku? ” Irsyad membangkitkan persoalan lain. Tidak berminat dengan bicara Saiful yang terlalu berhikmah. Sukar untuk difahami fikirannya yang lebih menyukai sesuatu yang ringkas dan simple.

“ Sengaja aku wujudkan provokasi, tapi kau ni memang raja bongkak! Pantang disamakan taraf dengan orang biasa.” 

            “ You know me, Saif. I’m Alif Irsyad, tak ada sesiapa yang menyerupai aku atau aku meniru orang lain. This is real me.” 

            “ Aku kenal sangat, Syad. But you better watch out.” Pesan Saiful di penghujung kata.



IRSYAD membuntangkan mata. Terkejut dengan permandangan di depannya. Langkah kakinya segera mendekati meja makannya semula.

“ Mana baju you, Mel? ” soal Irsyad melihat Melati cuma mengenakan spaghetti strap bertali halus. 

“ I suruh budak tu pergi basuh dan keringkan. Berlengas badan I tahu tak? You pulak bukannya peduli tentang I, masuk pejabat Saiful terus tak mahu keluar. So, apa keputusannya? Budak tu kena pecat tak? ” tanya Melati tidak sabar.

Irsyad tidak menjawab sebaliknya dia mencapai jaket berkulit hitam miliknya daripada  kerusi sebelah Melati. Kemudian dengan cermat disarungkan ke tubuh gadis itu. Menutup sebahagian besar kulit bahu putih gading yang terdedah itu.

Melati tergamam. Dalam masa yang sama cukup tersentuh dengan tindakan Irsyad. Jejaka itu seakan mahu melindungi pandangan liar lelaki lain terhadap tubuhnya. Dalam masa yang sama Melati berbangga dengan perilaku Irsyad. Cukup memuaskan hatinya yang hangat dibiarkan tercongok menunggu hukuman dari pejabat pengurus café tersebut.

            “ Don’t take it out.” Kata lelaki itu dengan tegas. Melati mengangguk.

            “ You tunggu sini, I nak ambil semula baju you and then kita makan dekat tempat lain.” Beritahu jejaka itu. Lagi-lagi Melati mengangguk. 

Irsyad kemudian berlalu ke bahagian belakang café. Mahu mencari kelibat pelayan yang telah membawa pakaian luar Melati. Terpaku. Langkahnya tergencat tatkala gadis yang dicari sedang berdiri di singki mencuci tangan. Irsyad terperasan kemeja chiffon milik Melati tersangkut di bahu gadis itu.

“ Baby…baby jangan menangis…mama tengah kerja ni, sayang. Mama janji balik awal hari ini.” Lembut suara Nuzul ketika bercakap di telefon bimbit. 

Irsyad terkebil-kebil mendengar perbualan tersebut. Mama? Baby? Cis, kurang asam punya Saif! Ada hati nak padankan aku dengan janda. Memang tak mungkinlah gamaknya!

 “ Okey-okey sekarang baby dengar mama nyanyi tau. Lepas tu baby mesti tidur, jangan menangis lagi.” Kali ini nada Nuzul lebih kepada memujuk. Tidak menyedari gerangan manusia di belakangnya.

Dari ulat jadi kepompong
tidur nyenyak dalam kelongsong
cukup masa kelongsong pecah
Pom! Pom! Jadilah Rama-Rama Yang Indah

Rama-Rama Terbang Merata
Hisap Madu Di Pohon Bunga
Sungguh Cantik Aneka Warna
Tapi Sayang Hidup Tak Lama

Begitulah Hidup Manusia
Pada Allah Kita Berdoa
Agar Jadi Insan Mulia…

Irsyad telan liur. Dia benar-benar terleka dalam desis suara yang riang itu. Berbeza sungguh dengan suara yang terketar-ketar takut di hadapannya tadi.

“ Okey, lagu dah habis sekarang baby tidur tau. Petang nanti mama balik mama nyanyikan lagi untuk baby tapi janji jangan meragam nanti angah marah.”

“ Angah, tolong jaga baby baik-baik. Jangan marah-marah baby, yang penting kena banyak bersabar tau.” Nuzul menitipkan pesan pada adiknya sebelum mematikan panggilan.

“ Ehemm…ehemmm..”

Nuzul segera menoleh. Dia mendongak. Berderau darahnya. Saluran pernafasannya sedikit tersangkut. Kecut dengan pandangan keras itu. 

“ Dah puas kau menyanyi? Kalau tak, aku baru ingat nak booking set karaoke dekat depan tu untuk kau melalak lagi lama.”

            “ Maaf, saya terpaksa encik…bukan saya sengaja nak bergayut dekat telefon. Urgent call.”

          “ Habis, baju dekat bahu kau tu tak penting? Bila masa kau nak cuci baju tu kalau asyik curi tulang, bergayut sampai tak pedulikan aku dekat belakang ni. Memang sepatutnya aku suruh Saif pecat kau tapi untungnya dia terlalu baik hati, hari ni bukan hari malang untuk kau! ” tekan Irsyad dengan deras.

“ Terima kasih, encik…”

“ Kau sindir aku ke? Kenapa nak ucapkan terima kasih dekat aku? Saif yang baik hati dengan kau bukan aku! ” Irsyad sedikit bengang. 

“ Terima kasih kerana sampaikan berita gembira ini pada saya.” Tenang Nuzul membalas. Senyum kecil terbit di hujung bibirnya.

Irsyad kemab. Tergamam sejenak sebelum menghulurkan tangannya kepada Nuzul.

Nuzul terpisat-pisat dengan huluran tangan itu.

“ Bagi aku baju tu.” Arah Irsyad. Nuzul lantas mengambil baju yang terletak di bahunya sedari tadi.

“ Tapi saya tak bersihkan lagi baju ni.”

“ Sini bukan kedai dobi, Puan Nuzul. Pergi sambung kerja kau semula.” 

“ Saya minta maaf tentang baju ni.” Katanya sewaktu menghulurkan kemeja chiffon bewarna kuning air itu kepada Irsyad. 

“ Simpan kata-kata maaf kau dalam hati sebab aku akan sentiasa perhatikan kau selepas ini. Kita sama-sama akan menunggu kesalahan kau yang berikutnya. So, you better watch out.” Ucap Irsyad mersik sebelum melangkah pergi.

Nuzul pula menghantar kelibat Irsyad dengan sorotan mata yang bisa ditembusi udara. 


* Kalau suka sila senyum yer, kalau tak puas boleh mintak lagi, dan kalau tak suka boleh komen utk penambaikan, hihik (^_^)


 

7 comments:

hai ! terima kasih ^.^