Followers

/ Tagboard \

We are really hope that you will get something with this blog. Please respect to each other and keep enjoying with us ^.^
.Images are credit to Google.

Housewife'ku tercinta! 1








Salam sejahtera, assalammualaikum, hye semua...!!

Maaf dah lama tak upload apa-apa story atau teaser or anything ^^

sementara menunggu penilaian untuk manuskrip alahai, suamiku amnesia! lulus,

Aii ada create new story, hope kalian sudi membacanya, njoy reading :D

 





Cover untuk e-novel terbaru..!! bagi aii bersemangat untuk terus mnulis, hehe..








Kurang lima minit sebelum pukul tujuh aku tibalah ke rumah. Buka saja pintu kereta Myvi, aku menapak ke dalam rumah dengan langkah longlai. Itupun setelah aku menutup pintu pagar di luar sana. Maklumlah sikit masa lagi maghrib akan menjelma, jadi lebih eloklah aku segera melakukannya daripada kemalaman nanti mengundang bahaya pula.    

Serasa dunia ini aku yang punya tatkala tubuh ini kurebahkan ke sofa. Nyaman seluruh benak kepala. Aliran darah seakan mampu kukesan mengalir dengan lancar dalam badan ini. Ketenangan yang tidak kumiliki ketika waktu pejabat.

            “ Hah, balik pun! ” sergah ibuku sewaktu mendekati ruang tamu. Barangkali baru menyedari kepulanganku.

            “ Jam teruk betullah, ibu. Banyak kali Ibti mengeluh dalam kereta tu.” Keluhku pada ibu yang setia duduk di sofa tunggal. Aku hanya memandang dengan ekor mata kerana aku kini  benar-benar hilang kekuatan untuk menggerakkan bebola mata sekalipun. 

“ Kalau dah penat kenapa tak naik atas terus? Tanggal tudung tu baru lapang sikit dada. ”

“ Sangat tak laratlah, ibu. Bahu dengan tengkok tunggu masa nak terkehel aje. Hari ini kena siapkan tender, itulah yang kalut sungguh. Memang bekerja tak ingat dunia aje! Ibu angkatlah Ibti.”

“ Hei, tak kuasa ibu nak mengangkat kamu! Kang, tak pasal-pasal ibu punya leher dengan tengkok terus patah. Ingat kamu tu budak lima tahun ke? Umur tu dah nak mencecah tiga puluh tau! ”

“ Hii.. bohonglah tu mengata orang nak dekat tiga puluh! Tahun ini baru masuk dua puluh tujuh, mana ada masuk angka tiga siri lagi.” Protesku menayang muncung. Kali ini aku berdaya mencebik bibir kerana amat sensitif setiap kali ibu membundarkan umurku ke nombor yang terdekat.

“ Hah, sedarpun umur dah meningkat setiap tahun tapi masih nak membujang! Ramai orang datang merisik tapi kamu tolak macam kain buruk. Ibu dah malu sangat dengan jiran-jiran kita. Asyik disoal jadi ke tidak yang ini, setiap kali ada orang datang merisik. Satu kawasan taman perumahan ini dah kenal Ibti tau! ” 

            “ Alahai, ibu.. balik-balik soal yang satu ini kita bualkan! Ibti tak berkuasa nak membicarakan soal jodoh dan cinta, Ibti berserah aje pada takdir. Ada rezeki Ibti berkahwin, Ibti ikutkan saja. Terima dan tadah tangan dengan dada yang lapang. Tapi kalau tak ada rezeki Ibti jagalah ibu sepanjang hayat.”

            “ Habis, yang ramai-ramai datang merisik tu bukan rezeki? Tapi kamu tolak bukan main lagi. Ingat kamu artis popular? Tepis orang sana, tepis orang sini macam bulu tangkis.”

            “ Ibu.. janganlah berpura-pura tak tahu sebab apa Ibti tolak dia orang?! Dari kali pertama Ibti dipinang orang lima tahun lalu, ibu dah tahu sebabnya Ibti menolak. Keinginan itu sekarang dah menjadi satu ketetapan dalam diri. Ibti takkan berkompromi lagi soal ini.” Kataku mendatar. Sedikit malas membahas prinsip yang telah kupegang sejak beberapa tahun lalu.

            “ Sebab lelaki-lelaki itu semuanya ada mak ayah?! Bukan anak yatim piatu yang seperti Ibti mahu, kan? Mana ibu nak cekau?! Mestilah yang datang meminang mempunyai ahli keluarga masing-masing. Bukan lelaki yang tak punyai sesiapa dalam dunia ini, yang Ibti harapkan.”

            Ya, itulah sebab-sebab yang meyekat aku daripada menerima lamaran yang bertandang ke rumah. Menjadi keutamaan bagiku untuk melaksanakan kemahuan ini seiring niat aku untuk mencurahkan kasih sayang pada yang kekurangan.

            “ Kalau tak ada sekalipun, ibu janganlah risau. Patutnya ibu berasa lapang sebabnya Ibti akan menjaga ibu sampai bila-bila. Seluruh kasih sayang Ibti hanya untuk ibu sahaja, seandainya  Ibti tetap tak ada suami.”

            “ Tapi sayang, setiap ibu dalam dunia ini mahu melihat anaknya berkahwin. Dan itupun menjadi harapan dan impian ibu. Kebahagiaan kamu yang paling utama sebelum ibu menutup mata. Ada yang menjaga Ibti, mengasihi Ibti seperti ibu kasihkan anak ibu. Dan tak semua ibu mertua itu hidupnya untuk memburukkan menantu.” Lembut suaranya membelai jiwaku. Memujukku sambil berusaha mengubah pendirian ini.

            “ Tapi kebanyakan yang wujud di mata Ibti hanyalah ibu mertua yang ingin mencari salah silap menantu. Kalau dulu nenek sengaja mencari kesalahan ibu. Bila dia tak suka sesuatu yang ibu lakukan, mulalah menghina, mengejek kekurangan ibu. Sedangkan ibu tak pernah berniat untuk mengundang marah dia. Ibu selalu prihatin tentang kesihatan dia, menjenguk keadaan dia setiap bulan, tapi dia tak pernah langsung menjenguk kita. Hampir-hampir saja ibu bercerai dengan arwah ayah disebabkan nenek menghasut arwah ayah supaya berkahwin lain.” Hujahku panjang walaupun telah berkali aku ungkapkan pada ibu.

            “ Itu kisah lama, Ibti. Kenapa mesti diungkit?! Ibu sendiri reda dengan apa yang berlaku. Mujurlah kasih arwah ayah tetap pada ibu.” Ujar ibuku yang sentiasa bersabar. Bukanlah bermakna aku tidak penyabar orangnya, cuma aku mahu berwaspada dan berjaga-jaga demi kesejahteraan hidup. Aku bimbang aku tidak sekuat ibu kelak.

            “ Entahlah ibu. Ini mungkin cita-cita, Ibti. Janganlah kita berbual tentang perkara ini lagi. Ibti penatlah, ibu..”

            Aku mengeluh sendiri. Bukan itu saja peristiwa berkenaan ibu mertua yang membuatkan aku sentiasa berfikir sejuta kali untuk menerima sesebuah pinangan. Keengganan aku sekarang menjadikan garis panduan untukku memilih. Aku mungkin boleh dikatakan fobia walaupun tidak mengalami nasib tersebut. Cukuplah sekadar orang sekelilingku telah melalui pengalaman perit tersebut. Menjadikan aku berwaspada seperti saat ini.

            Banyak contoh yang berlaku. Kak longku juga mengalami nasib seperti ibu. Memiliki ibu mertua yang tidak menyenangi menantu. Tragisnya nasib kak long lebih duka kerana penceraian berlaku. Sekarang kak longku bekerja sambil menyara anak buahku yang berumur lima tahun. Syukurlah, kak long mempunyai kelayakan yang bagus untuk mendapat pekerjaan yang baik. 

Dan bekas abang iparku bagaikan lelaki gila talak. Menuntut untuk merujuk kembali. Tetapi kak long seolah-olah pahit untuk melaluinya semula. Ngeri membayangkan kehidupan yang perlu ditempuh jika bekas mertuanya berterusan menghimpit kegembiraannya sebagai seorang isteri dan ibu.

Selain itu, teman baikku, Murni juga berlaku perkara yang hampir menyerupai kak long. Cuma dia tidaklah sehingga bercerai. Hanya mempunyai seorang mertua yang terlalu memanjakan anak lelakinya. Nasib Murni mengahwini lelaki anak emak. Padahnya rakanku itu sering berkrisis dengan ibu mertuanya. Oleh sebab itu, aku menyimpan tekad untuk tidak memiliki seorang ibu mertua.

Sejujurnya kasih sayang yang sarat dan memenuhi dadaku, terlalu inginku curahkan buat insan yang tidak berkeluarga. Lelaki yang hidup sebatang kara dan tidak berkempatan menerima kasih sayang yang mencukupi setelah kehilangan kedua-dua ibu bapa. Aku ingin sekali mengasihi seorang lelaki sebegitu. Aku mahu mengatakan bahawa aku ada untuknya di saat dia tiada sesiapa di sisi. Perasaan ini timbul telah lama. Sejak aku melawat ke rumah anak yatim sebelas  tahun lalu. Aku begitu terpanggil-panggil untuk menyayangi insan yang kekurangan kasih sayang ini. Cinta yang kusimpan ini hanya untuknya yang tidak kuketahui di mana dia berada..

“ Sudahlah, pergi naik berehat. Mandi dan bersolat. Jangan lupa solat hajat sekali kalau Ibti betul-betul mahu memberikan kasih sayang pada yang memerlukan. Kalau niat Ibti ikhlas dan bersungguh tentu berjumpa juga dengan pemuda itu.”

“ Ibu tolonglah doakan sekali.” Pintaku manja.

“ Sentiasa ibu doakan supaya Ibti menemui apa yang Ibti tercari-cari dalam kehidupan ini. Moga penantian Ibti tidak terlalu lama, sayang.” Sekali lagi tutur katanya membuatkan aku terasa sungguh disayangi.

“ Terima kasih, ibu. Ibti pula sentiasa berdoa supaya Ibti dapat menjadi isteri seperti ibu. Terlalu tabah, penyabar dan penuh kasih sayang. Ibu mencintai arwah ayah sehingga sekarang. Begitu juga Ibti ingin selalu mencintai si dia agar suami Ibti sentiasa bahagia di samping Ibti.”    

“ Insya Allah, semoga dipermudahkan oleh-Nya. Aaamiinn..” Ibuku yang bernama Ummu Kalsum, benar-benar menjadi ibu yang berwibawa. Dialah ratu hatiku serta pelindung diriku saat ini. Kerana kasih sayangnya yang jitu dan sarat, menjadikan aku manusia yang terlalu bertuah di dunia ini. Maka itu, aku ingin menumpahkan kasih sayang yang memenuhi diriku pada yang kekurangan nikmat untuk berkasih sayang.






5 comments:

  1. saya pun samaaa cita2 dengan Ibti! :P :P

    ReplyDelete
  2. ad novel jgk ke?
    tau just dlm blog

    ReplyDelete
  3. tahniah dek...tk sabar akk nk peluk novel 'ASA'....n best dek n3 baru...

    ReplyDelete
  4. mcm anak akak,nk cari anak yatim gak

    ReplyDelete
  5. wahhh xlama lg boleh pelokkk "ASA"...

    dik, best citer... teruskan lg.. menarik jalan cerita dia :)

    ReplyDelete

hai ! terima kasih ^.^