Followers

/ Tagboard \

We are really hope that you will get something with this blog. Please respect to each other and keep enjoying with us ^.^
.Images are credit to Google.

Prolog- Malam Bertemu Bintang






Opps, tiba-tiba ada idea baru nak buat story baru! Maaf untuk manuskrip housewife'ku tercinta terpaksa ditangguhkan bagi memberi laluan cerita baru sebabnya idea sudah berkembang pesat, heheh :D Terimalah karya baru Aii, dalam bentuk e-novel terbaru bertajuk Malam Bertemu Bintang, selamat membaca semua!








“ Duduk,” Irsyad mengarah. Sinar matanya seganas mata helang si pemangsa. Penuh keberangan dan kemarahan yang nyata. 

Nuzul ketap giginya. Air liur ditelan kesat. Cemas dalam ketenangan yang diciptanya sendiri. Semua ini bagaikan satu sumpahan terhadapnya. Jelas dia terlalu terkesima saat ini. 

“ Awak tak dengar ke arahan saya?! Takkan baru hari pertama bekerja dah tunjuk perangai tak elok! ” tempelak Irsyad bila melihat Nuzul masih terpacak kaku. Langsung tidak berkutik sedangkan suaranya bagaikan petir mencecah langit. 

Nuzul mendengus. Jelingan maut diberikan.  “ Tak payahlah marah-marah, saya dengarlah! ”

Sungguh Irsyad rasa tercabar. Bentakan gadis itu mencabarnya. Sikitpun dia langsung tak berasa takut dengan aku?! Masih seperti dulu, garang dan berani tanpa gentar! 

“ Duduk sebelum aku buat perkara yang kau tak suka! ” Irsyad bertindak mengugut.

“ Saya ubah fikiran, I’m going to quit.” Nuzul berundur setapak dua sebelum berpaling. Lantas membuka langkah pergi.

“ Don’t you dare, Nuzul Filzah! ” tempik Irsyad kuat.

Terpegun. Langkah tergencat apabila namanya dilaung kuat. Nuzul Filzah? Dada Nuzul berdebar-debar. Terkatup rapat matanya menahan rasa. Ya Allah, rindunya aku pada suara yang mengalunkan namaku saat ini. Cuma dulu lantunan nadanya sarat dengan kasih sayang terhadapku namun kini yang hadir hanyalah tengkingan buatku…  

“ Jangan pergi. Kau ada banyak hutang dengan aku, selagi kau tak selesaikan jangan berani kau keluar dari sini! ” jeritnya deras. Irsyad pasti setiausahanya dapat mendengar aura kuat suaranya. Ahhh..pedulilah pada sesiapa pun yang berada di luar biliknya! Yang penting dia dapat melepaskan amarah yang bergelumang dalam dadanya.

“ Hutang apa pulak? Bila masa saya berhutang dengan awak? ” berkerut hebat dahi si gadis. Masing-masing saling berkejaran tingkat volume peti suara.

            Irsyad bangkit dari kerusi. Duduk lama-lamapun bukannya mampu membuatkan dia  lebih bertenang. Malah bertambah gelisah mengenangkan wanita yang sekian lama dicari berada di depannya saat ini untuk tempoh selepas tiga tahun. 

“ Jangan berpura-pura tak tahu.”

“ Awak jangan buat cerita. Saya tak pernah berhutang apa-apa pun dengan awak.”

Irsyad tergelak. Sinis. “ Jangan yakin sangat! Terlalu banyak hutang kau pada aku.”

 Nuzul menarik sengih di pinggir bibir. Melawan kesinisan Irsyad. “ Kalau tak ada benda yang nak dituntut sebagai hutang, lebih baik lepaskan saya pergi. Banyak lagi perkara yang saya boleh buat selain daripada bertapa dalam bilik ni.”

“ Aku nak dengar penjelasan kau! ” tegas Irsyad dengan lantang.

“ Tak ada apa yang perlu dijelaskan. Saya berhenti kerja hari ini jugak.” Lancar Nuzul berkata. Dipemerkan senyum nipis di bibir tanda dirinya stabil dan seimbang tanpa gugup. 

“ Atas izin siapa? Kau dah lupa kontrak kerja yang kau sign semalam depan Megat ? Nak bayar ganti rugi atas kontrak tu? ”

“ Peduli apa, baru sehari bekerja bukannya company ni rugi. ”

“ Tetapi tindakan kau tetap bersalah dan aku boleh saman kau.” Irsyad memeluk tubuh.

“ Saya boleh bayar balik! ” Putusnya bengang.

“ Wah, banyak duit kau?! Selama ni, kau pergi bersembunyi apa kau buat? Jangan cakap kau jadi perempuan murah dekat luar sana! ”  

Nuzul terkedu. Pedihnya tuduhan itu. Sakit sehingga menjentik seribu kepiluan. Sanggup dia lemparkan tuduhan yang sangat melampau. Kejam!

“ Aku tak hairan perempuan macam kau ada simpan sugar daddy.”  Tekan Irsyad semata-mata untuk menyakiti hati gadis itu. Sungguh dia tidak terniat untuk berkata begitu. Cuma itulah kata-kata yang sempat diluahkan demi melukakan perasaan Nuzul seperti mana jiwanya terluka dan tersiat pedih. Sedang Irsyad arif, wanita yang dipujanya tidak sesekali melanggar batas serta perilaku sebagai wanita Islam.

“ Fine, kalau awak rasa itu pekerjaan yang terbaik untuk saya, silakan berfikir macam tu. Saya tak rugi apa-apa pun dengan prasangka awak.” Petah Nuzul menjawab. Wajahnya cukup damai mengucapkan setiap patah kata terhadap Irsyad. 

Irsyad telan liur. Kini giliran dia pula tergamam. Balasan Nuzul bagaikan sebilah belati menikam tepat ke jantung. Dia tidak rela Nuzul berkata demikian. Seolah-olah ianya sebuah kebenaran! Kau milik aku Nuzul, takkan wujud lelaki lain untuk kau melainkan aku! 

“ Dah lupa kau tu masih tunang aku? ” 

“ Hello, kita dah putus tunang, okay! Saya dah putuskan semuanya sebelum saya pergi! ”

            “ Are you sure, Nuzul? Kau pasti pertunangan kita dah putus? ” terjungkit kening si jejaka.

“ Jangan bermimpi Encik Alif Irsyad. Ikatan antara kita memang tak pernah wujud lagi. Perkataan ‘tunang’ antara  awak dan saya dah lama lenyap, sejak tiga tahun lalu. Yang wujud antara kita cuma angka sifar. Kosong seperti jiwa saya.” Nuzul membentuk angka sifar dengan menyatukan ibu jari dan jari telunjuk. Menayang ke muka jejaka itu.

Irsyad mendengus. “ Tapi aku tak pernah menerima kata putus daripada pihak kau, Nuzul! Ikatan itu masih hidup, dan kali ini kau takkan mampu meninggalkan aku lagi! Sekalipun perlu ditukar dengan nyawa, kau tetap menjadi kepunyaan aku! ”

Demi ayat itu bergema seisi ruang, Nuzul bagaikan mahu rebah lutut ke lantai. Pertahanannya seakan berderai begitu saja. Tembok yang dibangunkan selama ini dalam diri hampir retak menanti masa untuk pecah. Tuhanku..mungkinkah sejarah bakal berulang?!  




* Kalau suka sila senyum yer, kalau tak puas boleh mintak lagi, dan kalau tak suka boleh komen utk penambaikan, hihik (^_^)


 

12 comments:

  1. Suka. Nie bru best. Cerpen bila nk smbg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih dear, cerpen pending jugak la sygku, nak kutip mood ngan idea, hehe :D

      Delete
  2. sukanya...tp jgn tunggu lama-lama utk update setiap n3 , penantian satu penyiksaan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aii tahu penantian itu suatu penyeksaan, doakan Aii makin mudah utk menulis serta idea yg semakin berkembang hehehe

      Delete
  3. mcam best je, sila cepat2 sambung, jangan lama lama tau hi hi hi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oraite dear, Aii cuba yg terbaik, tq sudi berkunjung ^_^

      Delete
  4. mcam best je, sila cepat2 sambung, jangan lama lama tau hi hi hi

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Dear nliyate, prolog memang short dan padat, enjoy the next entry, mngkin lebih pnjg hehe

      Delete
  6. Replies
    1. Thanks Baby Mio, teruskan membaca karya Aii tau, by the way tq for ur support :D

      Delete

hai ! terima kasih ^.^