Followers

/ Tagboard \

We are really hope that you will get something with this blog. Please respect to each other and keep enjoying with us ^.^
.Images are credit to Google.

Alahai, suamiku amnesia ! 5









“ Hanan pergilah masuk dalam tu, along tunggu kat luar.” Kata Fahmi setelah memarkir kereta dalam petak parking depan pasar basah. 

Hanan yang berura-ura mahu keluar kereta langsung terbantut. Matanya terjegil besar. Terkejut. 
“ Jangan nak mengelat, along ditugaskan untuk tolong Hanan bukannya tunggu kat dalam kereta. Sekarang cepat keluar! ” tekan Hanan. Terkerdip-kerdip mata Fahmi mendengar arahan si adik.

“ Eh, along tak biasalah nak redah pasar macam ni. Tak selesalah dengan keadaan kat dalam tu, macam-macam bau ada. Buat apa along pakai minyak wangi banyak-banyak kalau setakat nak masuk pasar. Hilang along punya macho tau.”

Penjelasan Fahmi telah membuatkan kening Hanan sampai terangkat. Ewah,ewah, banyaknya songeh dia! Inilah dia orang kampung tak sedar diri.

“ Along, masuk pasar takkan hilangkan macho seorang lelaki, lagilah akan menambahkan asset along sebagai serang lelaki yang sejati. For your information, wanita macam Hanan suka lelaki yang boleh masuk pasar, boleh dibawa tengok ikan sayur, paling bagus kalau dapat kenal pasti sayur dengan ikan yang macam-macam jenis. Dalam dunia ni memasak dan pergi pasar bukan terbatas untuk wanita saja, lelaki pun patut ambil tahu. Itulah baru dinamakan macho. Jangan nak jadi stereotype sangat okey! ”

“ Yeke?? Tapi along sebenarnya tak selesalah, along mana pernah jejakkan kaki kat dalam tu.”
“ Habis tu, along tak sayangkan Hanan? Satu-satunya adik perempuan yang along ada? ” tebak Hanan. Dahi dan kening Fahmi berkedut. 

“ Eh, asal tiba-tiba masuk bab sayang menyayang ni? ”

“ Kalau along sayang Hanan, along takkan sanggup buli Hanan angkat barang yang banyak tu seorang diri. Kalau along sayang, along tak rela tengok Hanan redah pasar tu seorang diri. Kalau along sayang, along akan jaga kebajikan Hanan dan along takkan sanggup tengok Hanan susah. Kalau along..”

“ Hanan ni pandai nak buat along serba salah, kan? ” pintas Fahmi. Dijeling Hanan dengan perasaan tak puas hati. “ Kenapalah mak suruh along buat kerja-kerja macam ni.” Rungutnya.

“ Suka kati alonglah, Hanan tak mahu paksa. Kalau along rasa duduk dalam kereta tu benda yang paling berfaedah, go ahead.” Jemari Hanan membuka pintu kereta. Sengaja menunjuk lagak seolah-olah dia berjauh hati.

“ Yelah, yelah, along ikut.” Putus Fahmi. Terpaksa memaksakan diri gara-gara tertekan dengan nada sedih Hanan.

“ Love you along.” Senyum Hanan lebar dan manis.

“ Hrmm..”
      



 
SILAP besar! Membawa Abdul Fahmi bin Abdul Malik adalah pengalaman yang cukup menduga ketahanan Hanan. Setiap tingkah laku dan omelan Abdul Fahmi sangat memeningkan. Hanan hanya mampu bersabar walaupun sebenarnya tahap kesabarannya tinggal senipis kulit bawang.

             “ Along, janganlah berdiri rapat sangat nanti susah alang nak pilih ikan-ikan ni.” Gumam Hanan sambil jemari menekan-nekan perut ikan kembung di depannya. 

             “ Along takut Hanan hilang, pasar ni besar tu pasal along tak mahu ada jarak antara kita.” Balasnya masih berdiri dekat sebelah Hanan. Sekali tengok dah macam laki bini yang baru kahwin. Asyik nak berkepit aje 25 hours!

             “ Hanan tak selesalah nak pilih ikan, along berdiri terlampau rapat. Nanti baju  Hanan pulak yang berjangkit bau ikan, hanyir tau.” 

             Tegah Hanan di hujung telinga Fahmi. Dia kemudian meminta bakul kecil daripada penjaja untuk mengisi ikan yang dimahukan. Sengihan daripada penjaja tersebut membuatkan Hanan malu tiba-tiba. Tentu ada perkara yang berpusar-pusar di otak penjaja tersebut mengenai dirinya dan Fahmi. 

             “ Itulah lain kali kita pergi supermarket aje, tak payah nak redah pasar yang berbau ni,” sungut Fahmi dengan hidung kembang kempis. Bau ikan hanyir mula menusuk hidung. 
  
             “ Makanan basah dekat supermarket tu kebanyakannya tak segar, nak simpan lama-lama pun tak boleh. Kalau ke pasar macam ni semuanya segar-segar, semua yang Hanan nak cari ada. Tak payah nak ke tempat lain lagi.” Tutur Hanan sambil ralit meneliti ikan-ikan yang dirasakan segar.

             “ Cuba sentuh ikan ni,” suruh Hanan pada alongnya.
             “ Tak mahulah,” Fahmi buat muka geli. Hanan mencemikkan muka. Harap aje anak orang kampung, tapi berlagak macam orang bandar. Orang nak ajar cara kenal pasti ikan segar pun tak mahu!

             “ Isyhh, siapa yang bakal jadi isteri along memang kesian sangat. Along ni tahu makan aje, tak tahu nak membantu apa yang patut. Kalau Hanan jadi perempuan tu, memang Hanan reject awal-awal.” Sinis bicara Hanan dalam nada seloroh.

             “ Amboi…sedap aje mulut tu mengata orang.” Fahmi geram dengan sindiran si adik. Pantas tangannya hinggap ke pipi Hanan. Dicubit pipi comel itu. 

             “ Along..sakitlah, saja nak malukan orang bencilah macam ni! ” gerutu Hanan.

             “ Siapa suruh main-mainkan along, orang nak tolong pun kira dah nasib baik tau.”

             “ Ini bukannya menolong tapi mengacau. Kalau along nak tolong sangat, sekarang pergi beli sayur. Hanan nak pergi beli ayam kampung kat sana,” Hanan menunjukkan arah yang bertentangan dengan mereka.

             “ Eh, apa pulak along pergi sendiri. Orang mana reti nak pilih sayur, tak kira jom pergi sama-sama.” Fahmi enggan. Hanan mengetap bibir. Bengang. Membawa alongnya ke sini langsung tidak membantu sebaliknya bertambah pening dibuatnya.

             Selesai membayar harga ikan, Hanan dan Fahmi bergerak ke tempat jualan sayur-sayuran.
             “ Eh, maknya mana? ” Tanya Mak cik Hasnah, penjaja sayur yang suka beramah mesra dengan pelanggan.

             “ Mak tak datang hari ni, ada kerja nak dibuat kat rumah.” Balasnya berbahasa. Sayur sawi yang diikat seikat dibelek di bahagian daun.

             “ Habis tu, siapa ni? Tunang ke? ” Mak cik Hasnah tersenyum melihat Fahmi yang berdiri di sebelah Hanan. Setahunya anak perempuan yang selalu mengekor Puan Norsal, belum berkahwin. Maka itu dia mengagak lelaki itu adalah tunang Hanan. Amboi..kacak betul tunang dia!

             “ Bukanlah mak cik, ini abang saya. Fahmi namanya,” Hanan membetulkan telahan tersebut.

             “ Oh, yeke? Patutlah ada iras macam mak kamu. ”

             “ Dia ni anak mak, manja..” sela Hanan bercanda. Fahmi menjegilkan mata. Mak cik Hasnah tersenyum.

             Hanan menyerahkan sayur sawi dan sayur kangkung yang dipilih kepada Mak cik Hasnah. Siap dibungkus, Hanan menyerahkan sekeping not lima ringgit. Mereka bergerak lagi setelah mendapat baki.

             “ Eh, Hanan terlupalah nak beli asam keping dengan serai. Boleh tak along pergi kat mak cik tu semula, belikan asam keping satu paket dengan seikat serai untuk Hanan? ” pinta Hanan bersahaja.

             “ Jomlah pergi sama, nanti along tersalah beli macam mana? ” Fahmi berat hati dan berat kaki.
             “ Alah, along sebut aje kat mak cik tu nanti dia bagilah. Sekarang Hanan nak pergi beli ayam kat sana.” Katanya. “ Along nak balik cepat tak? Lepas beli ayam Hanan nak terus balik tau,” sambungnya.

             “ Kalau along sesat macam mana? ”

             “ Tak ada maknanya nak sesat, pasar ni bukannya fun fair. Lepas along beli asam dengan serai, along tunggu aje kat kereta. Hanan terus balik lepas beli ayam.”

             Fahmi mengangguk lemah. “ Yelah.”

             Hanan dan Fahmi bergerak bertentangan jalan. Hanan melalui jalan kiri manakala Fahmi ke kanan. Berhati-hati Hanan melalui jalan kecil yang berlopak dengan air. Skirt hitam yang dipakai disinsing sedikit untuk mengelakkan terkena percikkan air di jalan yang dipijak.

             “ Ke tepi! ” tempik suara dari arah depan.

             Terkesima. Bulat mata Hanan apabila pinggangnya disauk ke tepi. Rapat ke dada seseorang. Ketika itu juga sebuah roda yang berisi buah-buah kelapa melewati sebelahnya. Roda tersebut bergerak laju dari arah depan tanpa kawalan dari sesiapun. Sedarlah Hanan bahawa dia hampir dilanggar dengan roda yang berisi penuh dengan buah kelapa yang boleh tahan beratnya.
   
             “ Maaf, maaf,” orang yang menjerit tadi memohon maaf. Sedar dengan kecuaian yang dilakukan. 

             Pinggangnya dilepaskan. Hanan yang terkejut bertambah terkejut. Baru tersedar bahawa dia telah diselamatkan oleh seseorang, dan Hanan pasti orang itu adalah lelaki. Pegangannya kuat dan haruman yang dipakai adalah jenama minyak wangi lelaki. 

             Hanan takut nak menoleh, nak ucapkan terima kasih juga dia kecut. Dia termangu-mangu sendirian. Segan sangat sebenarnya. Tubuhnya terlalu erat dalam dakapan lelaki berkenaan. Cuba bayangkan kalau penyelamat tu lelaki yang dah tua bangka? Sebaya pulak dengan ayah. Ahh, malunya!! 

             “ Er, terima kasih.” Ucapnya sambil tertunduk.

             “ Next time be careful. Jalan tu pandang ke depan bukan tunduk tenung jalan,” pesan penyelamatnya.

             Dalaman Hanan tersentak. Suara itu kedengaran familiar. Hanan yang tertunduk lantas mendongak. Mulutnya terlopong. Matanya tidak menipu. Pemilik suara itu sememangnya milik lelaki itu, Hanan pasti. Riak terkejut juga terbias pada wajah pemuda itu. Mungkin tidak menyangka orang yang diselamatkannya adalah Hanan.

             Hanan berpaling. Malas berlamaan di situ. Diteruskan niatnya yang mahu membeli ayam. Hanan bergegas meninggalkan ‘penyelamatnya’ itu. Lebih baik dia menyelamatkan diri daripada terperangkap dalam situasi yang melemaskan.

             “ Hanan datang seorang aje ke? ” tegur seseorang dari sisi. Hanan mengalihkan pandangan. Wajah Puan Salmi menyapa pandangan. Senyuman mekar dihulur sebagai tanda kemesraan.

             “ Hanan datang dengan along, dia ada kat luar tunggu Hanan.” Hanan menjawab tenang. Selain sepasang mata Puan Salmi, Hanan perasan ada sepasang mata lagi yang merenungnya.

             “ Beli ayam ni nak masak apa? ” Puan Salmi memanjangkan perbualan.

             “ Kari ayam tapi bukan Hananlah yang masak, mak yang masak nanti. Hanan tukang beli aje,” ujarnya selamba.  

             “ Mak yang masak? Habis tu, Hanan jadi tukang makan aje? Hanan pandai masak tak? ” 

             “ Nak kata pandai tu taklah sangat tapi masih boleh dikatakan boleh memasak. Tak adalah sehebat mak dengan mak cik Salmi,” Hanan berkata lagi. 

             Terangguk-angguk Puan Salmi mendengarnya. Seolah-olah berpuas hati. “ Nanti kalau mak cik datang rumah, mak cik nak rasa air tangan Hanan tau.”

             “ Insya Allah,” jawabnya dalam debaran. Takut pula bila Puan Salmi buat permintaan begitu. Rasa macam masuk pertandingan memasak master chef.

             “ Abang, tolong potong ayam ni siap-siap.” Hanan meminta jasa baik si penjaja ayam.

             “ Baiklah adik manis..” ujar Pakistan itu tersenyum-senyum. Hanan tersengih-sengih. Perasaan geli-geleman naik hingga ke kepala. Mungkin akan pitam jika berlamaan di situ.

             “ Adik manis sudah siap, ini saja ke? ” Tanya si Pakistan.

             “ Ha’ah, yang itu aje.” Penjaja tersebut mengangguk faham. Belian Hanan dibungkusnya.

             Hanan menghulurkan not sepuluh ringgit, dalam masa yang sama ada tangan menghulurkan sekeping not lima puluh ringgit. Perniaga Pakistan itu terpinga-pinga.

             “ It’s okay, abang bayar untuk Hanan.”

             Errkk!! Hanan tergamam. 

             “ Tak apalah, Hanan..simpan aje duit tu. Abrar belanja kamu makan ayam free hari ni.” Bicara Puan Salmi sambil berseloroh.

             “ Eh, tak payah susah-susah, Hanan boleh bayar sendiri.” Hanan mencegah. “ Bang ambil duit ni,” Hanan arahkan penjaja ayam tersebut mengambil duit yang ada padanya. Sinar matanya tegas.  

             “ Yang mana satu ni? Siapa yang mahu bayar? ” Nampaknya tukang penjual ayam sudah blur

             “ Saya! ” Hanan dan Abrar berkata serentak. Kedua-duanya saling memandang.

“ Ini ayam Hanan jadi Hanan yang kena bayar.” Tegasnya. 

Tergeleng-geleng kepala Puan Salmi dalam senyuman. Padanlah kamu berdua suka bergaduh, sama-sama degil!

“ Tak apa abang bayarkan, abang ambil duit saya! ” Abrar mengarah dengan mata yang tajam.

Penjual Pakistan tersebut segera mengambil duit yang Abrar hulurkan. Takut melihat mata Abrar yang bersinar garang. Tubuh Abrar yang berbidang sasa dan tinggi itu juga menggerunkan. Jika mahu dibandingkan tubuh mereka, Abrar ternyata lebih sasa, lebih tegap. Walaupun dia berketurunan Pakistan tetapi hakikatnya tubuhnya hanya berbidang biasa saja tidaklah seperti kebanyakan warga Pakistan yang lain.

Huh, menyampah! Hanan merengus dalam hati. Terasa nak menyinga pada penjaja tersebut tapi Hanan tak sampai hati. Tambahan pula Puan Salmi masih berada disisinya. Membataskan bicaranya. Terpaksa Hanan mengawal perasaan kurang senang dalam hati.

“ Hanan balik dulu yer mak cik, risau mak tertunggu-tunggu.” Hanan meminta diri setelah mendapat seplastik ayam.

 “ Yelah, kirim salam kat mak kamu.” Puan Salmi menitip pesanan. Hanan mengiyakan.
Hanan menonong pergi tanpa ucapan terima kasih. Bukannya dia terlupa tapi sengaja buat-buat lupa. Itu adalah tanda protes yang dilancarkan. Hanan tak peduli apa pun anggapan Puan Salmi yang penting dia mahu Abrar tahu yang dia tidak suka sama sekali dengan perbuatan lelaki itu. Benci!
“ Dia marah Abrar tu..” ujar Puan Salmi. Abrar mengangguk.
“ Abrar tahu..”
“ Kalau suka jangan buat dia marah,” Puan Salmi mengerling anak terunanya yang galak tersenyum.

“ Kalau suka pun belum tentu dia suka Abrar, belum tentu dia jadi milik Abrar.”

“ Kalau Abrar mahu, ibu bincang dengan Mak cik Norsal.”

Abrar menggeleng. “ Let’s time begin everything, Abrar terima semuanya.”






3 comments:

  1. misz Aii i need more..huhu..thx....nice..like it..

    ReplyDelete
  2. jgn lh nk ngalah cam tu jer abrar..tk gents lh cam tuh! sekeras keras ati perempuan pasti ade lembut nyer abrar... nak g dek makin teruja lak ...

    ReplyDelete

hai ! terima kasih ^.^